Geef ons 5 minuten van je tijd en lees waar jouw nagelstyliste bijna dagelijks tegen aanloopt.

De meest gestelde vraag door klanten is: ”Hoe duur is een nieuwe set?”

Zodra de styliste een getal van 40 euro of meer noemt vind men het te duur.

Maar laten we eens heel even op een rijtje zetten wat voor dat bedrag gedaan dient te worden.

Laten we het eens opsplitsen:

De klant betaald €40,00

Daar gaat af:

21% BTW= 40.00-21% = €31.60

Product kosten ± €6,00 = €31.60-6= €25.60

Thee/koffie, koekje, schoonmaakmiddelen, gas water licht airco enz. ±15% per behandeling:

€25.60-15%= €21.76

Dan hebben we de huur van een pand, verzekeringen, bankkosten, kosten pinautomaat enz. Laten we dat voor het gemak houden op nog eens 15% = € 21.76-15%=€18.49

Als styliste dien je bij te blijven met de laatste trends en technieken dus we hebben abonnementen op vakbladen en volgen met regelmaat trainingen en workshops laten we dat op 7.5% houden per  behandeling = €18.49 – 7.5%= €17.09. Hier gaat nog inkomstenbelasting en inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet €17.09- ± €6.00= €11.09.€11.09 gedeeld door gemiddeld 1,5 uur dat men met jouw nagels bezig zijn is een uurloon van €8,32.

Bij een werkweek van 40 uur (lees 50a 60 uur schoonmaken, social media posten, klanten te pas en te onpas te woord staan) zou jouw styliste een netto inkomen hebben van €1442.13per maand, maar… dan moet hij/zij wel 52 weken 40 uur achter elkaar werken.

Het minimum loon voor een volwassene is vanaf 1 juli 2019: € 1.635,60 daar zit jouw nagelstyliste €193.47 onder. Een bijstandsuitkering is in 2019 €1336.42 per maand voor een gezin, jouw styliste heeft maar 105,71 meer.

Is het nu nog steeds duur?

Deze berekening is gebaseerd op 40 uur continue werken, geen vakantie, niet ziek worden, geen onverwachte privé omstandigheden. Geen enkele klant moet in deze berekening zijn/haar afspraak verzetten. Niet ziek worden, niet wegblijven.

We weten allemaal dat geen enkele styliste 40 uur achter elkaar kan werken. Klanten komen niet opdagen, verzetten afspraken, zijn ziek, kan allemaal gebeuren maar de styliste merk dit direct. Wanneer iemand niet op komt dagen of een afspraak verzet en het hiermee ontstane gat niet opgevuld kan worden door een andere klant wil dat voor de styliste zeggen GEEN INKOMEN.

Dit alles is vaak voor de styliste niet zo’n groot probleem, al zouden de stylisten allemaal liever tussen de 65 en 85 euro voor een set nagels vragen.

(Neem eens en kijken bij de salon bijvoorbeeld in Zweden, daar betaalt men voor een set nagels gemiddeld €100,00 waarom? Omdat men daar begrijpt dat kunstnagels een luxe zijn en dat het een VAK is.)

Wat wel een probleem aan het worden is voor stylisten is het gebrek aan respect waar hij/zij regelmatig te maken krijgt.24/7 worden via allerlei kanalen berichten gestuurd, die niet allemaal fatsoensnormen bevatten.WhatsApp, Messenger, Instagram, email enz. wanneer een styliste niet direct reageert worden er vraagtekens gestuurd, men stelt zich vaak niet voor, verwacht dat er 24 uur klaar wordt gestaan.

Afspraken worden niet nagekomen en wanneer er dan een belletje gedaan wordt om te vragen waar de klant is en of ze nog komt wordt er niet opgenomen of niet gereageerd en soms zelfs geblokkeerd, Waarom, waar heeft jouw styliste dit aan verdient. Waarom stuur je half 10 ’s avonds een berichtje? Dat doe je ook niet bij je tandarts, kapper of wie dan ook, waarom bij de styliste wel? Waarom moet een styliste zichzelf (lees haar prijs) verdedigen? Wanneer je naar de kapper gaat ga je ook niet in onderhandeling over de prijs.

Waarom wel bij de styliste? Wanneer je een nagel breekt (wat iedereen vervelend vind, ook je styliste) verwacht je onmiddellijk een plekje want het kan toch wel even tussendoor. Daarentegen word het advies van de nagelstyliste over de verzorging van de kunstnagels in de wind geslagen.

Wij adviseren om de 3 weken, maar jij wil maar 1x 4 per weken, styliste adviseert minimaal 2x per dag te oliën, maar zeg eens eerlijk, heb je dat flesje olie waarvan je weet dat het de correcte olie voor het product op jouw nagels bij je styliste meegenomen of vond je het toch te duur en had je nog wel ergens iets staan?Als je dan nog ergens wel hebt staan, gebruik je het dan dagelijks? Nee? Maar dan na 3 a 4 weken ga je terug naar de salon en zeg,: “je mijn nagels laten aan de onderkant los, dat is zo irritant, kun je daar iets aan doen?”

Tuurlijk kunnen wij dat, maar voorkomen is beter want dan vermindert de kans op eventueel bacteriële infecties. Hoe voorkom je het? Zo makkelijk, OLIE.

Bacteriële infecties (groene nagels) kunnen heel erg veel redenen hebben, vaak wordt de schuld bij de styliste neergelegd. Ik zal hieronder vertellen waar je op moet letten wanneer je voor het eerst bij een nagelstudio binnenstapt, hieraan kun je direct zien of jouw styliste er alles aan doet om een infectie te voorkomen.

Er zijn een paar dingen waar je als klant op kunt letten. Een styliste is erg trots op haar certificaten, kijk direct of er certificaten zichtbaar zijn, ook al is ons vak niet erkend is een gedegen kennis van producten en het menselijk lichaam gewenst. Wanneer er een certificaat hangt weet je dat jou styliste serieus met haar vak bezig is.Is de werkplek (tafel) schoon? Rommelig mag maar de werkplek moet wel schoon zijn, ongeacht hoeveel klanten er die dag al gedaan zijn. De tafel dient na iedere klant schoongemaakt te worden, ook de plaat van de lamp waar jij je hand in moet leggen.

Zie je een ultrasoon reiniger staan? Nee, vraag hoe ze haar instrumenten (bokkenpootje, nagelriemschaartje enz.) desinfecteert. Worden de vijlen gereinigd of heb je eigen vijlen? Wanneer er vijlen niet gereinigd worden en klant A heeft een bacteriële infectie en daarna worden ze bij klant B gebruikt, wat denk je wat er dan gebeurd?

Staan er merken op de potje, flesjes enz. waar mee wordt gewerkt? Wanneer het blanco potjes zijn, zijn het vaak producten van bijvoorbeeld Ali expres en deze zijn niet allemaal EU gekeurd.

Dit zijn een paar kleine dingen die jij als klant in een oogopslag kunt zien en waardoor je weet of je bij iemand terecht bent gekomen mat passie voor haar vak en nagelstyling als een vak ziet niet als een hobby.

Uitzonderingen bevestigen de regel uiteraard, er zijn ook stylisten zonder certificaten die heel serieus met het vak bezig zijn. Kijk naar bovenstaande punten, punt 2 t/m 5 zijn erg belangrijk, er zijn niet gecertificeerde stylisten die volgens deze punten werken en prima werk afleveren.

Hygiëne is altijd het aller belangrijkste. Praat hierover met je styliste, als zij volgens de “voorschriften” werkt zal ze hier met trots over vertellen. Vergeet niet dat ze werkt aan/op jouw lichaam. Je mag best eisen dat jouw nagelstylist weet waar hij/zij mee bezig is.

Waarom is de Aziatische nagelsalon dan een stuk goedkoper? Hier wordt vaak gewerkt (niet allemaal uiteraard) met M.M.A.

MMA: wat is MMA staat voor : methyl methacrylate

Deze substantie, methyl methacrylate, ook bekend als MMA, is een goedkoop lijmmiddel die zorgt voor een sterke bevestiging en een snelle droging. Echter bij sommige vrouwen kan dit middel een allergische huidreacties veroorzaken op de plaats waar de kunstnagels de huid raakt. Bovendien kan het nagelbed onherstelbaar worden beschadigd. Volgens Dr. Shelley Sekula Rodriques een dermatoloog uit Texas, kan het middel in sommige gevallen zelfs een zenuwbeschadiging veroorzaken of een verergerde allergie.

Het Amerikaanse FDA (Food and Drug Administration), waarschuwde reeds in 1974 voor de gevolgen van het gebruik van MMA, waarna veel nagelstudio's en fabrikanten overgingen op EMA (ethyl methacrylate), een veiliger maar veel duurder middel.

MMA word in veel Aziatische salons gebruikt omdat het veel goedkoper is, het is een middel wat niet gemaakt is voor de nagelindustrie. Om het product goed te laten hechten op jouw nagels dient deze zeer ruw te zijn. Er wordt dan ook veel te veel van jouw natuurlijke nagels weg gevijld anders hecht het product niet en hierdoor beschadigen jouw natuurlijke nagels.

Alle Europese merken werken met E.M.A. wat wel is ontwikkeld voor de nagel industrie en daardoor beter voor jouw natuurlijke nagels.

Doordat een van de grondstoffen veel goedkoper is kunnen zij de kunstnagels ook goedkoper aanbieden. Helaas neemt men het daar meestal ook niet nauw met hygiëne, de vijl die bij jouw gebruikt wordt word ook bij de volgende klant gebruikt, instrumenten worden niet gedesinfecteerd tussen klanten door. Stel je voor dat jouw tandarts of de tattooshop waar je je tattoo laat zetten dit niet doet, ga je daar dan nog eens heen?

Het gaat om jou lichaam en jouw gezondheid!

Ook verschijnen er de laatste tijd steeds meer artikelen over mensenhandel die gaande zou zijn in de Aziatische nagelsalons. Lees onderstaande artikelen.

https://nos.nl/op3/artikel/2267236-zorgen-om-uitbuiting-in-goedkope-nagelsalons.html

 

https://weekend.knack.be/lifestyle/beauty/klanten-van-spotgoedkope-nagelstudio-s-moeten-beseffen-dat-ze-moderne-slavernij-financieren/article-opinion-1483695.html?utm_medium=social_knack&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR1LE_9cO3yxmGUWflqU7zLu_QfhwkFqAUWasudJRnw5GSVq2-SRPgSRmrs&cookie_check=1562317016#Echobox=1562141818

 

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/07/01/steeds-meer-moderne-slavernij-en-uitbuiting-in-belgische-nagelsa/?fbclid=IwAR1OQ-wczePY9usCnYhB5Pj3okmNpcFosDAm7aHEfAO7wJwSG9e1blogFU

 

Nagelstylisten die heel serieus met zijn/haar vak bezig zijn vechten hier al jaren tegen maar helaas is het vechten tegen de bierkaai, het enige wat wij kunnen doen is de consument, U, proberen bewust te maken.

Natuurlijk begrijp wij dat het interessanter is als het goedkoper is, en als je zonder afspraak binnen kunt wandelen, maar tegelijkertijd denk ik “vind je jouw lichaam niet belangrijk? Wil je echt voor dat dubbeltje op de 1e rang zitten met alle risico’s van dien?

Nailart:

Jij wil graag iets bijzonders of speciaals op je nagels. super, ik weet zeker dat je styliste dit te gek zal vinden, daarin kan hij/zij zich uitleven en creativiteit in kwijt.

Het is echter wil heel fijn als je dit van te voren aangeeft zodat er extra tijd ingepland kan worden.

Ook zijn hier extra kosten aan verbonden, vergeet dit niet. Je styliste is er langer mee bezig, en de producen die er voor in huis zijn gehaald, glitters stickers, stempelplaten verf, speciale penselen en waarschijnlijk workshops die gevolgd zijn om een bepaald techniek te leren moeten ook terug verdient worden. Oefent in haar spaarzame vrij uurtje om de techniek onder de knie te krijgen. Het is haar passie.

De onderhandelaar:

De klant die vraagt of er iets van de Prijs af kan omdat er eigenlijk geen budget is voor kunstnagels.

Kunstnagels zijn een Luxe product, waarom moet een styliste jouw korting geven en de volgende klant niet?

Vraag je ook aan de kapper of in de schoenenzaak om korting?Waarschijnlijk niet.

Waarschijnlijk geef je de styliste het gevoel dat je haar werk minder respecteert. Ik hoop dat je volgende keer als je om half 10 in de avond of op zaterdagavond aan je nagels denkt, Ik stuur maandag wel en berichtje i.p.v. op dat moment kan de styliste ook lekker van haar vrije tijd genieten.

Besef dat je styliste ook een gezin en een privé leven heeft. Als je voor het eerst een berichtje stuurt naar een salon begin even met “Hallo mijn naam is …. En ik zou graag…. i.p.v. “wat kost een nieuwe set?”

Komt zoveel vriendelijker over om eerst even te vertellen wie je bent. Dat is overigens ook zo met bellen. Het komt in onze salon regelmatig voor dat wij opnemen met: …Nails by Esther, goedemiddag u spreekt met Esther..

De reactie van de andere van de lijn is dan: “Hoi wat kost een nieuwe set en heb je vandaag nog tijd?”

Geloof mij, dit gebeurt echt met grote regelmaat. Leg je mobiel even weg wanneer de styliste aan je handen werkt. Praat met haar of neem even een moment rust maar geef je handen even aan haar. Zodra zij er de bonder/primer op heeft gedaan is het de bedoeling dat jij even niets met jouw handen doet, anders wordt je nagelplaat weer vies (bijvoorbeeld door even door je haar te gaan of aan je gezicht te zitten) waardoor het product niet de perfecte hechting heeft.

Het is echt allemaal niet zo moeilijk, het heet gewoon wederzijds respect. Prijzen staan vast, je stylist maakt heel graag een mooie set nagels!